Inte inloggad (Logga In)

Kategorier

Vanilla 1.1.3 är en produkt av Lussumo. Mer Information (på engelska): Dokumentation, Community Support.

Hoppa till navigeringen

Välkommen, gäst!

Vill du ansluta dig till diskussionerna? Om du har ett konto, logga in nu.

Har du inte något konto, ansök om ett nu.

• CommentAuthorMaran
    • CommentTime15 Oct 2009
     permanentlänk
    Lite Tråkig sida. Kanske anledningen att så få kikar in här ?
    • CommentAuthormoderator
    • CommentTime15 Oct 2009
     permanentlänk
    Administrator
    Hejsan maran!

Kom gärna med kreativa förslag på vad som du anser skulle göra sidan mindre tråkig!
    • CommentAuthortorkel
    • CommentTime21 Oct 2009
     permanentlänk
    Som Maran så kännspakt uttrycker det: Sidan är nog lite tråkig.
    Dessvärre befinner jag mig f.n. i en akut tråkig fas, så tråkig faktiskt att jag inte orkar reta någon, inte ens Emil Wallin.
    Jag överväger att gå i ide. Vädret är just nu tråkigt och än tråkigare blir det när snöskottandet skall börja.
    Kan ingen starta någon inspirerande debatt om förorenande animala sanitära olägenheter eller något annat roligt?

Torkel Söderlund
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime21 Oct 2009
     permanentlänk
    Skrattar när jag läser ditt inlägg Torkel. Men tror nog många känner så den här årstiden faktiskt. Men Angående snöskottning så läs det här http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=1&sub=92&id=836.
    • CommentAuthororange
    • CommentTime21 Oct 2009
     permanentlänk
    Matsedeln på Mullbergaskolan blev ganska nyligen utsatt för hackare. Tur att inte samma fenomen drabbat bygden!
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime22 Oct 2009
     permanentlänk
    I övrigt vad jag menade med tråkig hemsida var att jag läste att Doroteas hemsida anses vara en av de sämsta bland Sveriges kommuners sidor.(vilket jag egentligen inte tycker).Men ni ska tydligen inte heller ha varken råd eller tid att underhålla den ? Var kommer det ifrån och är det någon sanning i det ?
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime22 Oct 2009
     permanentlänk
    Jag tänker lite att många ungdomar och vuxna på något sätt bara "fladdrar" runt här på nätet och kanske behöver en fast punkt att återkomma till. Därför tänker jag att en bra hemsida ska vara bra för alla. Framförallt Kommunens hemsida. Det ska vara mycket lättare att ta kontakt med barörda myndigheter. Då Menar Jag Alla Myndigheter. Så Är det inte ännu vad jag kan se.
    • CommentAuthororange
    • CommentTime22 Oct 2009
     permanentlänk
    Rapporten finns att hitta här. Det är en granskning med "medborgarfokus" där man betygsätter varje kommuns hemsida efter vissa punkter. Det har ingenting med hur rolig eller tråkig en hemsida är utan hur snabbt, eller om du kan överhuvudtaget, hitta information inom ett givet ämne eller funktion.

Om det bara är en hög poäng man vill få skulle det inte ta mycket kraft för Dorotea att snabbt avancera i listan. Hur snabbt kan man hitta information om gymnasieskolan? Där fick Dorotea 0 av 54p. Ett annat exempel är sökfunktionen som nu verkar ha slutat att fungera här (Åsele använder precis samma och fick över 50% poäng).

Tekniskt sett finns det alltid saker man kan göra. Men jämfört med hur den historiskt sett varit är det ett stort lyft (webbstandarder, handikappanpassning mm). Varför dock Dorotea inte fick några poäng överhuvudtaget i den sistnämnda kategorin är en liten gåta.

Ex. kan man via webbläsaren förstora och minska texten enkelt. Väldigt likt vad Stockholm nu också har idag. (Moderna webbläsare har dock implementerat en zoom-funktionalitet så att även hemsidor som inte följer riktlinjer ska se bra ut.) Den skall dessutom fungera skapligt i s.k. screen readers.

Hemsidan fungerar även bra i textwebbläsare, där man enkelt kan hoppa till olika sektioner av sidan. Som ett exempel kan man prova att öppna dorotea.se i en äldre mobiltelefon. Möjligtvis ser den inte perfekt ut, men antagligen bättre än de flesta andra kommunhemsidor.

Sidan följer webbstandarder som ex. CSS som gör att man på ett enda ställe bestämmer hur en hel sidas utseende ska se ut. M.h.a. detta kan man enkelt få hela sidan i anpassat format. Vill man ändra utseendet kan man ändra på ett ställe för att allting ska gå igenom. Man skulle t.o.m. kunna erbjuda flera olika utseenden på hemsidan. Detta görs det egentligen redan idag; en på dagen och en på kvällen. Den funktionen är dock mest bara en rolig kvarvara från 90-talet.

Doroteas hemsida är inte något tekniskt under och möjligtvis saknas en del. Men saknar man någonting finns ju faktiskt detta forum (till skillnad från många andra Kommuner).

Personligen skulle jag vilja se en funktion där man kan se vilka sidor som nyligen uppdaterats. Gärna tillgänglig via RSS.

Det numera nedlagda Verva har ex. tagit upp Åsele och Dorotea som ett bra exempel. För att lyckas har man anpassat ambitionsnivån efter storleken på organisationen, som Verva skriver på sin hemsida.

Ärligt talat är den inget mästerverk varken utseende- eller innehållsmässigt. Det skulle vara jättekul att se en uppdatering.

Men för att återgå till Marans inlägg — jag misstänker att mycket handlar om prioritet och budget, vilket är tråkigt.
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime22 Oct 2009
     permanentlänk
    Wooops... ville bara skapa ett inlägg...Tänkte bara att det finns någon som har en liten annan tanke bara ?
    • CommentAuthorrobban
    • CommentTime23 Oct 2009
     permanentlänk
    Håller med Orange i det mesta.. Fast ett par saker som jag upptäckt är följande: Sökmotorn är helt och hållet ur funktion.. I varjefall om man som jag kör med webbläsaren Google Chrome.. Kolla t.ex http://www.dorotea.se/search/?q=Dorotea Inget svar!? Hjärtat i en kommunal webbsajt är väl ändå en fungerande sökmotor!!!

Sen att Dorotea "hela" tiden väljer kompatibilitet mot just Microsoft gör i alla fall mig väldigt frustrerad.. T.ex.. http://webcam.dorotea.se/webcam.html KRÄVER att man skall köra Windows och IE explorer.. Undrar bara.. Vad får Dorotea för det av Microsoft??? Själv kör jag Google Chrome och Safari på Mac.. Ska vi inte få se nåt eller???

Mvh Robban i Degerfors (utflyttad dorrobo)
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime26 Oct 2009
     permanentlänk
    Jag Trodde i min enfald också att Internet Explorer 64 bit skulle kunna göra att jag kan logga in och se ex. vindkraftverken men tji hopp, inte ens med Mozilla Firefox. Lite Tråkigt.... Men efter vad du skrivit får man ändra inställning.
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime26 Oct 2009
     permanentlänk
    Ja, alltså nedgradera sig...
    • CommentAuthormoderator
    • CommentTime28 Oct 2009
     permanentlänk
    Administrator
    Hejsan!

Jag ska ta och se över vad vi kan göra för att webbkamera-sidan ska gå att se i andra webbläsare. Kan tänka mej att det kan bero på den inbyggda webbfunktionen i kameran och att det är den som är begränsningen.

Vad gäller webben i övrigt så jobbar vi med att försöka förbättra möjligheterna för att kunna jobba med den. Vi som jobbar med den lite grann skulle vilja kunna lägga mer tid på det men tid är ju som sagt var pengar och dessa finns det allt mindre av för en liten kommun.

I alla fall så jobbas det med frågan!

Ha en fortsatt bra dag!
    • CommentAuthorrobban
    • CommentTime28 Oct 2009
     permanentlänk
    Bra! Fast själva sökfunktionen känns lite mer angelägen är webbkameran va?

Sökfunktionen funkar inte alls numera.. Kan ge ett tips dock.. På t.ex http://www.degerfors.se/ har man valt att bygga sin webbplats med Sitevisons lösning http://www.senselogic.se/omsitevision.4.2f85b5f110c3d24f3468000136.html Men deras sökfunktion är verkligen usel så själva sökfunktionens hyrs in utifrån (mashup-lösning som funkar) från http://www.siteseeker.se/ Prisvärd och fungerande lösning faktiskt.. Som dessutom höjer sökranken mot t.ex google.com också på köpet ;)

Bara ett tips
    Mvh Robban
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime12 Nov 2009
     permanentlänk
    Menade inte att Webbcameran var det viktigaste förstås. Bara att det inte fungerar. Angående sökning så ville jag se öppettider på Dorotea biblotek, men som du säger Robban fungerar det inte. (hade ju glömt det) Men kom iaf på efter en stund, att man kan klicka på A-Ö längst uppe till vänster och se, då hittade jag Dorotea bibliotek mm. Synd man tagit bort de klickbara bilderna som fanns tidigare. Alltså Bibliotek, Arbetsförmedling osv...
    • CommentAuthorMaran
    • CommentTime12 Nov 2009
     permanentlänk
    Det första man blir blind på är ögonen :-) Hur kunde jag missa att det faktiskt finns klickbara bilder som jag gnällde om ? Hee...
Lägg till inlägg
    Användarnamn Lösenord