Lyssna Insia

Felanmälan Bredband & TV

Här kan du skicka in din felanmälan för bredband och TV, samt läsa vad som gäller för kabelutsättning.

Läs igenom nedanstående text eller titta på vår film om felavhjälpning innan du skickar in felanmälan. Länk till formuläret för felanmälan hittar du under informationen nedan.

Med anledning av coronaviruset covid-19 kommer vi just nu ändra i våra rutiner för felavhjälpning. Vi kommer inte göra hembesök hos personer över 70 år enligt rekommendation av Folkhälsomyndigheten. Felavhjälpning kommer i första hand ske via fjärrverktyg eller telefonsupport för att minimera sociala kontakter. Om hembesök blir aktuellt kommer vi försäkra oss om att både du och vi är friska utan några som helst symtom på influensa/förkylning/virus. Vi följer utvecklingen av coronaviruset och nya direktiv kan komma att komma. Det är viktigare än någonsin att ni följer nedan instruktioner för felavhjälpning. I det allra flesta fallen beror felet på egen utrustning.

OBSERVERA! Görs felanmälan på fel som visar sig vara på kundens personliga utrustning, debiteras kunden 300 kronor.

Bredband - Fibernätet

Felanmälan görs vardagar 8-16 till 0942-140 00 (IT-enheten).

Övrig tid görs felanmälan till 0910-365 40.

Felanmälan kan också göras dygnet runt till bredband@dorotea.se eller via webbformuläret på hemsidan

Låg hastighet eller andra felkällor? Titta på vår film nedan för att få hjälp innan du skickar in din felanmälan:

Du kan välja att se filmen i helskärmsläge och även få den textad på svenska eller engelska. Om du trycker på den stora play-knappen som ser ut som en liggande triangel mitt i bild kommer det att dyka upp en meny längst ner. Symbolerna längst ner till höger är för textning och helskärmsläge. 

 

Om du inte tittat på filmen ovan så följ dessa instruktioner:

  • Kontrollera att alla kablar sitter där de ska och inte är skadade.
  • Starta om all utrustning. Router och eventuellt modem eller fiberkonverter startas enklast om genom att man drar ur strömkabeln i minst 30 sekunder. Starta om datorn sist.
  • Om det fortfarande inte fungerar, prova att koppla datorn direkt mot bredbandsuttaget eller modem/fiberkonverter för att utesluta fel i mellanliggande utrustning som till exempel router.
  • Kontrollera att nätverksinställningarna är korrekta, se våra guider för nätverksinställningar.
  • Prova att stänga av din brandvägg och ditt antivirusprogram tillfälligt för att utesluta problem med dessa.
  • Om det fortfarande inte fungerar, testa med en annan dator och nätverkskabel om du har möjlighet.
  • Om inget av ovanstående hjälper, gör felanmälan via telefon, mail eller via hemsidan.

Meddela även:

  • Vad du heter
  • På vem abonnemanget står skrivet
  • Adress
  • Lägenhetsnummer (om du bor i lägenhet)
  • Fastighetsbeteckning (om du bor i by)
  • Telefonnummer där vi kan nå dig

Kabelutsättning

Kabelutsättning av DoroNet's fiber- och kabel-tv kablar beställs på www.ledningskollen.se minst 10 dagar innan ni tänkt börja gräva.

Om du gräver av en kabel och inte har begärt kabelutsättning får du bekosta de fel som då uppstår. Om olyckan ändå är framme så ring 0942-140 00 (växel) vardagar 8-16 eller 0910-365 40 kvällar och helger, så att vi kan göra skarvning eller byta ut det som är trasigt.

Länk till formulär för felanmälan

Uppdaterad den 1 april 2020

DoroNet - Stadsnätsenheten

Växel: 0942 - 140 00 
Fax: 0942 - 140 01
bredband@dorotea.se
tv@dorotea.se

Postadress
Dorotea kommun
917 81 Dorotea

Besöksadress
Storgatan 42