Lyssna Insia

Trygghetslarm

Trygghetslarm gör din vardag säkrare

Vad är trygghetslarm?

Ett trygghetslarm är till för dig som vill leva ett självständigt liv i eget boende och samtidigt vill vara säker på att du alltid får hjälp när du behöver. Tanken med trygghetslarm är att du ska känna dig trygg dygnet runt.

Trygghetslarm finns också som GPS-larm

Numera är det också möjligt att få trygghetslarm i form av ett GPS-larm. Eftersom larmet har en GPS-mottagare kan du använda det även utanför bostaden- till skillnad mot ett vanligt trygghetslarm som bara fungerar i bostaden.

Hur gör jag när jag behöver hjälp?

Då trycker du på larmknappen i två sekunder. Du kan även trycka på den röda knappen på trygghetstelefonen. Larmknappen kan du antingen låta hänga runt halsen eller ha som ett klockarmband.

Vad händer när jag trycker på larmknappen? 

Trygghetstelefonen ringer upp larmcentralen och öppnar en röstförbindelse så att operatören kan tala med dig. 

Det kan till exempel låta såhär:

"Hej Lisa, vad kan jag hjälpa dig med?"

Operatören kallar sedan på den hjälp du behöver.

Vad händer om jag trycker på larmknappen av misstag?

När operatören frågar vad du vill ha hjälp med, meddela då bara att du kom åt knappen av misstag. 

Ska jag alltid ha larmet på mig?

Ja, du ska alltid ha larmknappen på dig. För du vet aldrig när du behöver hjälp. Och du ska inte vara rädd för att knappen blir blöt. Den klarar väta även när du duschar, badar eller diskar med den på. När det gäller GPS-larm behöver du ta av dig larmet för att laddat batterier till larmet. Ett tips är att du gör det när du äter frukost.

Vad gör jag om mitt armband eller halsband är trasigt?

Kontakta din hemtjänstgrupp. De hjälper till så att du får ett nytt. De kan även hjälpa till om det är något annat som krånglar med ditt trygghetslarm.

Såhär gör du för att ansökan om trygghetslarm

För att ansöka om trygghetslarm tar du kontakt med biståndshandläggaren på telefon eller ansöker skriftligt genom att fylla i blanketten nedan och skicka in. 

Länk till ansökan om insats enligt Socialtjänstlagen

Uppdaterad den 10 februari 2021

Vård- och Stödverksamheter

Socialchef
Gaby Bisping
Telefon: 0942-141 09
E-post: gaby.bisping@dorotea.se
_____________________________

Reception socialtjänsten
Sara Pettersson
Telefon: 0942 - 140 66

Martina Danielsson
Telefon: 0942 - 141 34

social.omsorg@dorotea.se

Individ- och familjeomsorg (IFO)
Telefontider

Socialsekreterare: 09:00-10:00

E-post: social.omsorg@dorotea.se
Fax: 0942 - 141 26 

Verksamhetschef
Telefon: 0942 - 141 32
Fax: 0942 - 141 26

Försörjningsstöd/Budget - och skuldrådgivning
Telefon: 0942 - 141 30
Fax: 0942 - 141 26
Telefontid: 09.00-10.00
____________________________

Hemtjänst
Verksamhetschef
Telefon: 0942 - 141 51

Samordnare
Telefon: 0942-141 94 
__________________________

Handikappomsorg
Verksamhetschef
Telefon: 0942 - 141 29
_____________________________

Äldreomsorg
Särskilt boende- Geriatrisk enhet
Verksamhetschef 

Telefon: 0942-140 99

Särskilt boende- Demensenhet
Verksamhetschef 

Telefon: 0942- 141 43

Medicinsk enhet
Verksamhetschef 
Telefon: 0942-141 40

Biståndshandläggare
Telefon: 0942 - 141 42
Telefontid: Måndag - fredag 08.00-09.00

Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Telefon: 0942 - 140 88

Sjuksköterska Särskilt boende
Telefon: 0942 - 141 47

Sjuksköterska Hemsjukvård
Telefon: 0942 - 140 03
Telefon: 0942 - 140 54
_____________________________

Ansvarig nämnd
Kommunstyrelsen
info@dorotea.se

Kommunstyrelsens ordförande
Nicke Grahn
Telefon: 0942 141 63
nicke.grahn@dorotea.se

Vård- och stödutskottets ordförande
Bengt Henriksson
bengt.henriksson@dorotea.se

Vård- och stödutskottets vice ordförande
Maria Modin
maria.modin@dorotea.se