Föreskrifter om avfallshantering för Dorotea kommun

Dorotea kommun har upprättat förslag till nya kommunala föreskrifter för avfallshantering, avsedda att träda i kraft 2026. Innan kommunfullmäktige fattar beslut om antagande ges medborgare och fastighetsägare möjlighet att lämna synpunkter på förslaget.

Renhållningsordning och avfallsföreskrifter

Enligt Miljöbalken (SFS 1998:808) ska varje kommun upprätta en renhållningsordning bestående av avfallsplan och föreskrifter för avfallshantering. Dorotea kommun ansvarar enligt 15 kap. 20 § miljöbalken för bortforsling av hushållsavfall. Hushållsavfall definieras i 15 kap. 3 § som avfall från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet, exempelvis personalutrymmen och sanitetsutrymmen. Samtliga bostäder och verksamheter omfattas av det kommunala avfallsansvaret.

Föreskrifterna reglerar kärltyper, hämtningsintervall och sortering av avfallsfraktioner. De anger även villkor för dispens, där fastighetsinnehavare kan hantera hushållsavfall på egen hand, under förutsättning att detta sker på ett sätt som uppfyller krav på skydd för hälsa och miljö.

Samråd och utställning

Allmänna utskottet beslutade den 28 oktober att ställa ut förslaget och genomföra sex veckors samråd med berörda myndigheter och aktörer. Allmänheten ges möjlighet att granska förslaget och lämna synpunkter innan kommunfullmäktige fattar beslut om antagande.

Utställningsexemplar finns tillgängliga under ordinarie öppettider hos Dorotea kommun, Kommunhuset, Storgatan 42.

Utställnings och svarstid från 2025-11-10 – 2025-12-21.

Svar skickas till info@dorotea.se märkt: Föreskrifter om avfallshantering Remiss.

Läs utställningsexemplaret Avfallsföreskrifter för avfallshantering i Dorotea kommun 2026 här:

Utställningsexemplar Avfallsföreskrifter om avfallshantering för Dorotea kommun 2026.pdf