Åtgärdsprogram och utvecklingsplan

Den individuella utvecklingsplanen (IUP) är ett redskap för elever i grundskolan och ska hjälpa eleven att se och förstå sitt eget lärande. För elever som riskerar att inte uppnå målen i ett ämne skall ett åtgärdsprogram upprättas.

Åtgärdsprogram

Enligt skollagen ska skolan ta fram åtgärdsprogram för elever som behöver särskilt stöd och riskerar att inte nå målen i ett eller flera ämnen. I åtgärdsprogrammet ska det bland annat framgå vilka behov en elev har och hur dessa ska tillgodoses. Det är rektorn som beslutar om åtgärdsprogram.

Skolan är enligt skollagen skyldig att upprätta åtgärdsprogram för elever som är i behov av särskilt stöd, men det som skrivs i åtgärdsprogrammet för en elev utgör inte lag.

Individuell utvecklingsplan (IUP)

Skolan har i uppdrag att skapa förutsättningar för att elever ska utvecklas i riktning mot de mål som finns angivna i läroplanen och kursplanerna. Den individuella utvecklingsplanen är ett redskap för att ge eleven inblick i och förståelse för sitt eget lärande. Den individuella utvecklingsplanen tydliggör också vilka mål eleven har, och vad som krävs för att uppnå målen.

Målen för varje elev sätts i samverkan mellan lärare, vårdnadshavare och elev, och följs bland annat upp på utvecklingssamtalen där elev, lärare och vårdnadshavare deltar.

Utvecklingssamtal

Utvecklingssamtal där elev, vårdnadshavare och lärare deltar anordnas minst en gång per termin. Samtalet handlar om elevens kunskapsutveckling och behov, samt måluppfyllelse. Parterna planerar elevens fortsatta utveckling i samverkan. Det är överenskommelserna från samtalet som ska dokumenteras i den individuella utvecklingsplanen.

Betyg och omdömen

Skriftliga omdömen ges 1 gång per år för årskurs 1 till 6. De skriftliga omdömena ska vara ett komplement vid utvecklingssamtalen. Betyg sätts från årskurs sex i grundskolan.

Det ska finnas en likvärdighet i betyg och bedömning i kommunens skolor och därför arbetar grundskolornas lärare tillsammans med uppgifter kring kunskapssyn och bedömning. Betygen ska spegla elevernas kunskap och betygssättningen granskas särskilt i relation till skolornas resultat i de nationella proven.

Uppdaterad den 14 november 2022,

Förskola

Rektor förskola
Sara Mårtensson
Telefon: 0942 - 141 03
sara.martensson@dorotea.se

Samordnare Nyckelpigan
Telefon: 0942 - 141 13

Samordnare Smulan
Telefon: 0942 - 141 15
_____________________________

Ansvarig nämnd
Kommunstyrelsen
info@dorotea.se

Grundskola

Skolchef
Sara Sjölund Bång
0942 - 141 02
sara.sjolund.bang@dorotea.se

Rektor Grundskola F-9 samt Risbäcks fjällskola
Nicklas Nilsson
0942-141 01
nicklas.nilsson@dorotea.se

Biträdande rektor Grundskola F-9 samt Risbäcks fjällskola
Tomas Forslund
0942-140 96
tomas.forslund@dorotea.se 

Rektor förskola
Sara Nilsson
Telefon: 0942 - 141 03
sara.nilsson@dorotea.se

Studie- och Yrkesvägledare
Anna-Karin Dahlström
Telefon: 0942-141 28
anna-karin.dahlstrom@dorotea.se

Expedition  Strandenskolan
Camilla Nordin
Telefon: 0942 - 141 00
camilla.nordin@dorotea.se

_____________________________

Ansvarig nämnd
Kommunstyrelsen
info@dorotea.se